Český jazyk zaujímá jedinečné postavení mezi vyučovacími předměty, jazykové a komunikační dovednosti jsou nutnou podmínkou pro úspěšné zvládnutí všech ostatních předmětů. Právě rozvinuté jazykové a komunikační dovednosti jsou hlavním cílem, ke kterému směřujeme v hodinách českého jazyka především na nižším stupni víceletého gymnázia.
Na vyšším stupni a na gymnáziu čtyřletém je pozornost upřena hlavně na literaturu, kdy se studenti jednak seznamují se zásadními literárními díly od nejstarších dob až po současnost, jednak se učí komplexně porozumět literárním textům a nechat je na sebe co nejvíce působit. Ovšem ani na vyšším stupni nezapomínáme na kultivaci jazykových dovedností
V hodinách jsou studenti systematicky vedeni k přemýšlení, sdílení zážitků nejen z četby, týmové práci, otevřené diskusi, učí se respektovat názory druhých, dělat kompromis. Jsou vedeni jak k analytickým výstupům, tak i k umění syntézy a schopnosti zasvěceného a vyargumentovaného hodnocení.
V posledních dvou letech studia si studenti vybírají z nabídky volitelných předmětů, do níž předmětová komise českého jazyka přispívá dvouletým literárním seminářem, který rozšiřuje poznání získané na standardních hodinách literatury a dále rozvíjí čtenářskou gramotnost.
Před maturitou si studenti volí i seminář a cvičení z českého jazyka, který slouží k zopakování a prohloubení učiva všech jazykových rovin a také rozvíjí stylistické dovednosti. Divadelní nadšenci pak navštěvují seminář věnovaný modernímu dramatu, kde se do hloubky seznamují se zásadními dramatickými texty 20. století.
Akce předmětové komise českého jazyka
Na výuku v běžných vyučovacích navazuje široké spektrum doprovodných akcí: návštěvy divadelních představení, čtenářských besed, literárních exkurzí (Máchův kraj, Čapkova Strž, Babiččino údolí) a vycházek po Praze (Praha kafkovská, Werichova vila, Po stopách pražských pověstí).
Naši studenti se pravidelně účastní nejrůznějších soutěží, zejména olympiády z českého jazyka. Na škole má dlouhou tradici také rétorická soutěž, která přispívá k rozvoji kultivovaného mluveného projevu.
Velmi populární je také školní skupina Klubu mladých diváků, v jejímž rámci žáci jak nižšího, tak vyššího stupně navštěvují divadelní představení po celé Praze.
Maturitní zkouška z českého jazyka
Všichni studenti zakončují své studium maturitní zkouškou z českého jazyka, která se skládá ze tří částí: maturitní písemná práce, centrálně zadávaného didaktického testu a ústní zkoušky, jež vychází ze seznamu četby (studenti si vybírají 20 knih ze Školního maturitního kánonu). Podrobnosti k maturitní zkoušce naleznete v sekci Maturita.
Všem žákům školy je k dispozici rozsáhlá knihovna, jejíž fond čítá přes dva tisíce knih jak české, tak světové literatury. Vedle knih beletristických si studenti můžou půjčovat i odborné literárněvědné publikace. Knihovna je také kompletně digitalizována, studenti mají přístup ke knihovnímu fondu v systému Bakaláři.
Osmileté studium
prima | sekunda | tercie | kvarta | kvinta | sexta | septima | oktáva |
5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Čtyřleté studium
první ročník | druhý ročník | třetí ročník | čtvrtý ročník |
4 | 3 | 4 | 4 |
Mgr. David Burian
Mgr. Alena Drmolová, předsedkyně PK českého jazyka
Mgr. Jana Kadečková
Mgr. Andrea Kyliánová
PhDr. Josef Lesák
Mgr. Miloslav Nápravník
Mgr. Zdeněk Pavlíček
Mgr. Petr Šimek
Mgr. Tadeáš Tajbl