Matematika a její aplikace je zaměřena na osvojování teoretických znalostí, praktických dovedností a rozvoj schopností samostatného řešení matematických úloh, což vede k rozvoji logického a abstraktního myšlení. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná matematika celým vzděláním a vytváří předpoklady pro další úspěšné studium. Struktura vzdělávací oblasti je pojata tak, aby žáci byli vedeni k soustavné práci, trpělivosti, k vytrvalosti, k systematičnosti a k náročnosti na sebe sama. Žáci se učí využívat kalkulačky, vhodné prostředky výpočetní techniky a další pomůcky, což zlepšuje přístup k matematice i žákům, kteří mají nedostatky v numerických výpočtech a v rýsovacích technikách. Ve vyšších ročnících předkládáme k výběru bohatou nabídku volitelných předmětů, které běžné učivo rozšiřují a prohlubují.
Žáci našeho gymnázia jsou tak v matematické oblasti plně připraveni ke studiu na vysokých školách. Dokládá to nejen jejich téměř stoprocentní úspěšnost při přijímacích zkouškách, ale i fakt, že většina z nich vysokou školu doma či v zahraničí také úspěšně dokončí.
Mimo běžnou výuku se pokoušíme studenty co nejvíce zapojovat do různých matematických soutěží – Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Klokan, Turnaj měst.
Časová dotace
Osmileté studium
prima | sekunda | tercie | kvarta | kvinta | sexta | septima | oktáva |
5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Čtyřleté studium
první ročník | druhý ročník | třetí ročník | čtvrtý ročník |
4 | 4 | 4 | 3 |
Seminář a cvičení z matematiky
Je rozšíření a doplnění témat probíraných v hodinách povinného předmětu. Výstavba matematického jazyka s důrazem na matematickou logiku, systematizace poznatků a jejich aplikace. Připravuje studenty k maturitní zkoušce z matematiky.
Aplikovaná matematika
Seminář je určen pro ty studenty, kteří mají zájem o matematiku a chtějí získat hlubší teoretické znalosti a seznámit se s jejich praktickým využitím, a pro studenty, kteří se s matematikou budou setkávat při studiu na vysokých školách (zejména VŠE, ČVUT, CZU, MFF UK atd.). Náplní semináře je diferenciální a integrální počet.
Deskriptivní geometrie
Středoškolská deskriptivní geometrie je dvouletý všeobecně vzdělávací předmět, jehož základním úkolem je zobrazovat prostor do roviny. Zabývá se základními druhy promítání: kótované, Mongeovo (na dvě i tři navzájem kolmé průmětny), pravoúhlá axonometrie, v nichž řeší polohové i metrické úlohy, a konstrukčními vlastnostmi kuželoseček. Vychovává k prostorové představivosti, seznamuje s technickou i estetickou stránkou konstrukčních projektů. Písemný test z deskriptivní geometrie je povinnou součástí přijímacího řízení na fakultě architektury ČVUT. Absolvování středoškolské deskriptivní geometrie je podmínkou pro úspěšné studium na stavební, strojní a dopravní fakultě ČVUT a některých oborů na MFF UK.
Tématické celky k opakování pro kvartu
Maturita z matematiky
Učebnice
Kvinta, sexta, septima, oktáva
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
Vyučující:
Mgr. Jana Bednářová
RNDr. Martin Bojkovský
Mgr. Jaroslav Buchta
Mgr. Eva Burianová
Mgr. Adam Geri
Mgr. Pavel Javorský
Bc. Jaroslav Kafka
Ing. Kateřina Koubková
Mgr. Libuše Šobrová
RNDr. Helena Špinková
Mgr. Bohumil Vondrák