Matematika a její aplikace je zaměřena na osvojování teoretických znalostí, praktických dovedností a rozvoj schopností samostatného řešení matematických úloh, což vede k rozvoji logického a abstraktního myšlení. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná matematika celým vzděláním a vytváří předpoklady pro další úspěšné studium. Struktura vzdělávací oblasti je pojata tak, aby žáci byli vedeni k soustavné práci, trpělivosti, k vytrvalosti, k systematičnosti a k náročnosti na sebe sama. Žáci se učí využívat kalkulačky, vhodné prostředky výpočetní techniky a další pomůcky, což zlepšuje přístup k matematice i žákům, kteří mají nedostatky v numerických výpočtech a v rýsovacích technikách. Ve vyšších ročnících předkládáme k výběru bohatou nabídku volitelných předmětů, které běžné učivo rozšiřují a prohlubují.
Žáci našeho gymnázia jsou tak v matematické oblasti plně připraveni ke studiu na vysokých školách. Dokládá to nejen jejich téměř stoprocentní úspěšnost při přijímacích zkouškách, ale i fakt, že většina z nich vysokou školu doma či v zahraničí také úspěšně dokončí.
Mimo běžnou výuku se pokoušíme studenty co nejvíce zapojovat do různých matematických soutěží – Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Klokan, Turnaj měst.
Časová dotace
Osmileté studium
prima | sekunda | tercie | kvarta | kvinta | sexta | septima | oktáva |
5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Čtyřleté studium
první ročník | druhý ročník | třetí ročník | čtvrtý ročník |
4 | 4 | 4 | 3 |
Seminář a cvičení z matematiky
Je rozšíření a doplnění témat probíraných v hodinách povinného předmětu. Výstavba matematického jazyka s důrazem na matematickou logiku, systematizace poznatků a jejich aplikace. Připravuje studenty k maturitní zkoušce z matematiky.
Aplikovaná matematika
Seminář je určen pro ty studenty, kteří mají zájem o matematiku a chtějí získat hlubší teoretické znalosti a seznámit se s jejich praktickým využitím, a pro studenty, kteří se s matematikou budou setkávat při studiu na vysokých školách (zejména VŠE, ČVUT, CZU, MFF UK atd.). Náplní semináře je diferenciální a integrální počet.
Deskriptivní geometrie
Středoškolská deskriptivní geometrie je dvouletý všeobecně vzdělávací předmět, jehož základním úkolem je zobrazovat prostor do roviny. Zabývá se základními druhy promítání: kótované, Mongeovo (na dvě i tři navzájem kolmé průmětny), pravoúhlá axonometrie, v nichž řeší polohové i metrické úlohy, a konstrukčními vlastnostmi kuželoseček. Vychovává k prostorové představivosti, seznamuje s technickou i estetickou stránkou konstrukčních projektů. Písemný test z deskriptivní geometrie je povinnou součástí přijímacího řízení na fakultě architektury ČVUT. Absolvování středoškolské deskriptivní geometrie je podmínkou pro úspěšné studium na stavební, strojní a dopravní fakultě ČVUT a některých oborů na MFF UK.
Tématické celky k opakování pro kvartu
Maturita z matematiky
Učebnice
Kvinta, sexta, septima, oktáva
Vyučující:
Mgr. Jana Bednářová
Mgr. Eva Burianová
Mgr. Adam Geri
Mgr. Pavel Javorský
Bc. Jaroslav Kafka
Mgr. Libuše Šobrová
RNDr. Helena Špinková
Mgr. Bohumil Vondrák